Behandling af ondt i armen



Smerter i armen er i dag ofte forårsaget af, at vi bruger mere og mere tid på mobilen, en tablet eller en computer. Hvis du kan nikke genkendende til dette og har begyndende smerter i hånd, albue og/eller skulder, har du muligvis fået en musearm.

En musearm er en skade, som opstår typisk i forbindelse med meget skærmarbejde, der på grund af gentagende arm- og håndbevægelser, kan give dig først store gener og senere store smerter i armen.

Symptomerne på en musearm er:

  • En stikkende og snurrende følelse i fingre og hånd
  • Kronisk kolde hænder
  • Hånd eller arm føles tung
  • Smerter i skulder, albue eller håndled
  • Ømhed ved berøring af håndled eller arm

  • Hvis du oplever begyndende snurren i fingrene, håndfladen, håndled eller underarm, som vender tilbage hver gang du begynder at arbejde foran skærmen (desktop, tablet eller mobil), bør alle advarselslamper være tændt.

    Foretager du dig ikke nogle ændringer vil snurren nemlig blive til smerter. Smerter kan føles som brændende eller som jag i hånd- og albueleddet samt under- og overarmen.

    En musearm kan afhjælpes ved hjælp af fysiurgisk massage



    En musearm er typisk kendetegnet ved en overbelastet muskulatur, hvor musklerne trækker sig sammen (musklerne bliver stramme og hårde) og dine led og sener belastes derved mere end nødvendigt. Dybdemassage vil afspænde dine muskler og med tiden afhjælpe en musearm.

    Så bor du eller arbejder du i København eller omegn, kan jeg hjælpe dig af med smerterne. Fysiurgisk massage er en massageform, hvor jeg kan behandle og afhjælpe dine smerter og anspændte muskler.

    Book tid nu



    Hvordan kan jeg forebygge musearm?

    Sid rigtigt. Det er vigtigt at du sidder rigtigt, når du arbejder. Underarmen skal hvile på bordet, så håndleddet ikke skal bære hele armens vægt.

    Har du et hæve/sænkebord så brug det ofte i løbet af dagen. Hvis du ikke har et, så få det!

    Indstil skærmen rigtigt, så du ikke trækker skævt i skulderen. En touchskærm kan være godt alternativ til at afhjælpe dette.

    Musen skal ligge godt i din hånd. Gør den ikke det, så skift den. Overvej et alternativ til den traditionelle mus. En ergonomisk mus eksempelvis.

    Brug ”shortcuts” på tastaturet. Det sparer dig for meget musearbejde.

    Hold regelmæssige pauser. Bare et par minutter væk fra skærmen, hvor du bevæger og masserer håndled og arm gør underværker.