Behandling af ondt i ryggen



Ondt i ryg og lænd er typisk forbundet med store smerter og nedsat funktionsevne, som også kan påvirke din arbejds- og koncentrationsevne. Med andre ord - påvirke din livskvalitet negativt.

Har du ondt i ryggen, er du langt fra den eneste. Smerter i ryg og lænd er desværre blevet en folkesygdom, som heldigvis kan lindres og holdes nede i langt de fleste tilfælde.

Hvis du giver din ryg den ro, som den har behov for, vil smerterne ofte mindskes indenfor en uges tid, muligvis hurtigere.

Hvis smerterne bliver for uholdbart store eller du ikke føler fremskridt hurtigt nok, kan det være relevant for dig med en professionel fysiurgisk behandling, for at få løsnet muskulaturen op, så led og sener igen kan bevæges frit.

Jeg vil opfordre dig til at søge min hjælp, inden dine smerter bliver for store. Så kan vi nemlig sammen nå at ændre forløbet og forhåbentlig forebygge yderligere skader.

Ondt i ryggen kan behandles med fysiurgisk massage
Ondt i lænden og lændesmerter kan undgås



Lændesmerter er en af de mest almindelige former for smerter, som vi døjer med

Lændesmerter opstår typisk fordi du sidder forkert eller overanstrenger ryggen på anden vis. Derved spændes muskulaturen forkert og dine muskler får derfor ikke lov til at slappe ordentligt af.

Måske har du gjort det over længere tid, så det er blevet normalt for dig - og for din ryg. Men hverken musklerne i ryg, lænd eller selve rygsøjlen vænner sig helt til at blive brugt forkert.

Din krop vil beskytte dig der, hvor det gør ondt og kompensere ved at bruge helt andre muskelgrupper, som så med tiden kan give dig langt større og værre skader.

Fysiurgisk massage er en effektiv behandlingsform

For mange af os er spændinger og rygsmerter noget, vi delvist har vænnet os til og måske endda bare accepterer. Men efter et massageforløb hos mig vil du opdage, at du igen kan bevæge dig ubesværet og uden smerter.

Jeg har hjulpet rigtig mange mennesker ved brug af intensiv fysiurgisk massage af ryg og lænd. Massagen løsner den spændte muskulatur og får den til at slappe af, samtidig med at den genopretter en naturlig blod- og lymfegennemstrømning.

Book tid nu



Ved akut opståede lændesmerter, kan en hurtig behandling også hjælpe dig, så en eventuel skade ikke udvikler sig. Du er meget velkommen til at kontakte mig, så vi sammen kan finde ud af, hvad der vil være det bedste for dig at gøre.

Hvorfor får jeg ondt i ryggen?

Både stillesiddende og mere fysisk hårdt arbejde med tunge løft og mange gentagne bevægelser kan give dig smerter i ryg og lænd. Rygsmerter kan også komme ved pludselig bevægelser, som du normalt ikke foretager dig.

Smerterne opstår typisk i ryggens muskler og ledbånd ved, at musklerne spændes op og det kan føles som om et led ”låser” sig fast, eller det gør ondt, når du trækker vejret, eller gør bestemte bevægelser.

Hvordan kan jeg forebygge ryg- og lændesmerter fremadrettet?

Vi kommer ikke uden om det. Motion er og bliver den bedste medicin for rigtig mange ting, blandt andet som forebyggelse mod rygsmerter.

Hold dig aktiv, også selvom du har ondt (hvis det overhovedet er muligt). Dyrk motion og sørg for at variere den måde du bruger dine rygmuskler på. Både i din fritid og på dit arbejde.

Hvis du ikke synes, at det nemt at komme i gang med motion, så prøv at skifte ordet motion ud med bevægelse. På en eller anden måde er det bare nemmere at sige til sig selv "jeg skal bevæge mig noget mere" end at sige "Jeg skal dyrke mere motion".

Tænk mere bevægelse ind i din hverdag. Start med at gå en lille tur. Tag cyklen, når morgenbrødet skal hentes. Tag altid trappen. Hvis du eksempelvis bor på første sal, så fortsæt op til tredje og ned igen. Bare for motionens skyld.

Nu er du kommet i gang

Find en motionsform, du finder glæde ved. Overvej om cykling, løb eller svømning er din kilde til motion. Holdsport og parsport (badminton eller tennis) er også glimrende alternativer til solo motion.

Start roligt, og øg langsomt belastningen. Søg gerne støtte hos familie og venner. Gør også gerne brug af min hjælp. Et massageforløb løsner op i musklerne, giver et godt blodomløb og lyst til at yde endnu mere. Du får mere energi.