Stå op og sid ned i løbet af arbejdsdagen



"Skal jeg sidde ned eller stå op og arbejde? - hvad er bedst?" Det spørgsmål er helt naturligt at stille sig selv, hvis arbejdet ved computeren fylder meget i løbet af din arbejdsdag.

Skærmarbejde består typisk af mange små gentagne bevægelser, og det er uanset om du bruger mus, tastatur eller touchscreen. Det gør, at der arbejdes i monotone bevægelser, hvor arbejdsstillingen er fastlåst på grund af manglende variation.

Når din nakke, skuldre og arme fastlåses i for lang tid ad gangen, ja så er det, at smerter og ømhed kan opstå. Det er derfor vigtigt at bryde rytmen. Det kan en ny arbejdsstilling hjælpe dig med.

En bonus ved at stå op i mindst et par timer i løbet af din arbejdsdag fremfor at sidde ned er, at din hjerterytme øges og derved sættes din forbrænding i vejret.

Når du vælger at stå op og arbejde, skal du have den rette kropsholdning

Man kunne måske tro, at ømhed og smerter forsvinder, når man står op og arbejder. Men så nemt er det bare ikke. Når jeg har skrivebordsarbejde her i Den gode stund, har jeg selv problemer med at finde den helt rigtige arbejdshøjde på bordet, når jeg vælger at stå op og arbejde.

Når du står ved et bord, som ikke passer til din højde, vil du få de samme muskelsmerter i nakke og skulder, som når du sidder.

Dernæst skal du være opmærksom på, at du ikke begynder at hænge, når du bliver træt i benene. Det betyder nemlig, at dine skuldre og arme pludselig skal bære dele af din vægt. Det er et signal til dig om at gå en lille tur og så måske sidde lidt ned igen.

Den rigtige kropsholdning mindsker spændinger og stress


Når du vælger at sidde ned og arbejde, skal du sikre dig at bord og stol har den rette indstilling

Det er vigtigt, at du sidder rigtigt, når du arbejder. Dine underarme skal hvile på bordet, så håndleddet ikke skal bære hele armens vægt. Når du bruger mus og tastatur, skal dine håndled være i en neutral position og dine arme være afslappet på bordet.

Indstil skærmen rigtigt, så du ikke trækker skævt i skulderen. En touchskærm kan være godt alternativ til at afhjælpe dette.

Bevægelse er essentielt

Uanset om du vælger at stå op eller sidde ned når du arbejder, er det vigtigt, at du giver dig selv en pause væk fra skærmen mindst 5 minutter hver time. Og at du bruger de 5 minutter på at bevæge dig. Gå en tur ned i receptionen, også selvom du ikke venter gæster. Hent en kop kaffe fra en kaffeautomat, der er længst væk fra dig.

Det du skal tænke på er

  • At skifte mellem at stå op og at sidde ned
  • At holde øje med din kropsholdning
  • At huske pausen væk fra skærmen
  • At gå regelmæssigt til fysiurgisk massage

  • Fysiurgisk massage er en effektiv behandlingsform

    For mange mennesker er en travl hverdag og et - til tider - stresset arbejdsmiljø desværre blevet alt for almindeligt.

    Det gør, at man nemt glemmer at holde øje med sin kropsholdning, og så er det, at det nemt kan gå galt. Det kan så føre til, at du oplever ømhed og smerter i krop, led og muskler.

    Jeg har hjulpet rigtig mange mennesker af med spændinger i både nakke, skuldre og lindret smerten i ”musearmen”. Massagen løsner den spændte muskulatur og får den til at slappe af igen.

    Du vil typisk opleve, at både ømhed og spændinger har fortaget sig helt efter blot et par behandlinger. Så pas på dig selv, din krop og lad være med at gå unødigt længe med muskelsmerter.

    Firmamassage  Book tid nu