Behandling af ondt i lænden



Det er en helt almindelig tirsdag morgen. Vækkeuret ringer og du skal op og starte på en ny dag. Du vil svinge benene ud af sengen (som du gør hver dag) og vil sætte dig op på kanten, men av-av-av hvor gør det dog ondt i lænden, og det trækker også helt ned i benene.

Du kæmper dig ud af sengen, men lænden er stiv og det er en kamp om at komme i tøjet og få både bukser, strømper og sko på.

Hvorfor har jeg fået ondt i lænden? Hvad er der dog sket og hvad kan jeg gøre for at slippe af med smerten?

Mere end halvdelen af os oplever smerter i lænden

3 ud af 4 af os får ondt i lænden en eller flere gange i løbet af et langt arbejdsliv. Jeg har selv oplevet lændesmerter og når jeg har spurgt rundt i mit netværk om hvad jeg kunne gøre, har svaret typisk været, at ’man bare må bide smerten i sig og lære at leve med det’ eller ’Det er bare noget, der følger med alderen’.

Ondt i lænden kan behandles med fysiurgisk massage
Ondt i lænden og lændesmerter kan undgås



Hvorfor får jeg ondt i lænden?

Når du har ondt i lænden, skyldes det ofte, at nogle af dine muskler er overspændte, mens andre er underspændte. En muskel der er overspændt, vil være hård og kort, hvorimod en muskel der er underspændt, vil være blød, løs og trukket ud. Du er ikke i tvivl om forskellen, når du har selv har smerter.

Lændesmerter kan også forplante sig ned i benene i form af iskiassmerter. Iskiasnerven er kroppens største nerve, som starter fra hver side af rygsøjlen og løber ned gennem begge ben. Smerter i lænden kan derfor være et resultat af, at iskiasnerven er klemt.

De primære årsager til ondt i lænden er:

  • Forkerte arbejdsstillinger, især når man sidder
  • Gentagne og monotone bevægelser
  • Tunge og uhensigtsmæssige løft
  • Manglende bevægelighed og smidighed i lænden og ryggen generelt

  • Fysiurgisk massage er en effektiv behandlingsform mod lændesmerter

    Behandlinger med fysiurgisk massage har den effekt, at dine muskler og bindevæv stimuleres, hvilket mindsker trykket på leddene i rygsøjlen. Du vil opleve det som en stor lettelse i lænden og føle smidigheden i de nedre regioner vende tilbage.

    Jeg ser ofte, at ømheden og smerterne i lænden helt forsvinder eller mindskes kraftigt efter kun ganske få behandlinger hos mig.

    Book tid nu



    Hvordan kan jeg forebygge ondt i lænden og lændesmerter generelt?

    En af årsagerne til, at man får lændesmerter, er fordi musklerne i ryggen med alderen mister både styrke og smidighed.

    Derfor vil min generelle anbefaling altid være, at du styrker din ryg og lænd gennem styrketræning og rygøvelser.

    Det er også vigtigt, at du træner kroppens andre store muskelgrupper. Det vil sige mave, ben og baller. Ved at styrke disse muskelgrupper, vil du opnå en stærk muskulatur, der støtter rygsøjlen og dermed hjælper dig med, at lændesmerterne ikke vender tilbage.